بررسی علل اجتماعی موثر بر شکاف نسلی ميان دختران گروه سني (24-15) با والدين شان
پایان نامه کامل و آماده جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته روانشناسی و علوم تربیتی، چکیده: ما شاهد هستیم که در سال های اخیر نهاد خانواده، آموزش وتحصیلات کاملاً دستخوش تحول شده است. رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی گسترش پیدا کرده اند، روزانه میلیون ها کلمه توسط غول های خبر پراکنی جهان مخابره شده و انسان در ...
چکیده:
ما شاهد هستیم که در سال های اخیر نهاد خانواده، آموزش وتحصیلات کاملاً دستخوش تحول شده است. رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی گسترش پیدا کرده اند، روزانه میلیون ها کلمه توسط غول های خبر پراکنی جهان مخابره شده و انسان درجستجوی آرامش در ابتدای هزاره سوم را دستخوش تغییرات اساسی نموده است. پایگاههای اجتماعی دستخوش تغییر شده اند و فرد گرایی به عنوان یک عامل مقدس و قابل احترام جای ارزش های سنتی را گرفته است.
پژوهش حاضر در پنج فصل تنظیم گردیده است . فصل اول به مباحث کلی مربوط به شکاف نسل ها پرداخته است که در آن تلاش شده تا جایگاه ، اهمیت و شکاف نسل ها روشن شود و در فصل دوم به تعریف شکاف نسل ها و ادبیات تحقیق پرداخته شده و در فصل سوم به روش شناختی پرداخته شده است و در فصل چهارم مربوط به داده های آماری می باشد و در فصل پنجم به نتیجه گیری و ارائه راه حل هایی در جهت کم کردن فاصله ها و شکاف نسلی ارائه داده شده است. امید است پژوهش حاضر به دانشجویان وکسانی که به این مبحث علاقه مند هستند کمک کند تا درک و فهم بهتری از دامنه و مسائل و مباحث شکاف نسل ها بدست آورند.
فهرست مطالب:
چکیده
فصـل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسأله
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- اهداف کلی
1-4-2- اهداف جزیی
1-5- سؤالات تحقیق
1-5-1- سؤالات کلی
1-5-2- سؤالات جزیی
1-6- فرضیات تحقیق
1-6-1-فرضیات اصلی
1-7-تعریف مفاهیم
1-8- شاخص سازي
فصـل دوم: ادبیات تحقیق
2-1-1- تاریخچه و پیشینه شکاف نسلی
2-1-2- شکاف نسل ها در ایران و تأثیر آن بر خانواده
2-1-3- نقش رسانه ها در انتقال ارزش ها
2-1-4- فرآیند اجتماعی کردن و کارکرد رسانه ها در انتقال ارزشها
2-1-5-انواع اجتماعي شدن از منظر جامعه شناسان
2-1-6- رسانه ها تغییر ارزش سنتی و شکاف نسلي
2-2- نسل و شکاف نسلی
2-2- مطالعات نظری
2-2-1- نظريه پردازان در سطح جهان
2-2-2-نظريه پردازان ايراني
2-3- پیشینۀ تجربی تحقیق
2-3-1- شکاف بین نسلی در خانواده
2-3-2- بررسی ویژگی های دو نسل در چارچوب نظام ارزشی
2-3-3- شکاف نسلی یا گسست فرهنگی
2-3-4- شکاف بین نسل ها
2-3-5- فاصله نسلی با تأکید بر وضعیت های دینداری و ارزش های اجتماعی
2-4- پيشينه هاي خارجي
2-4-1- مارتين سگالن.
2-4-2- اسميت رجز وبرادي
2-4-3-تام اسميت
فصـل سوم: روش شناسی
3-1- روش پژوهش
3-2- ابزار و تکنیک گردآوری اطلاعات
3-4-2- روش نمونه گیری
3-5- اعتبار
3-6- پایایی
فصـل چهارم:یافته ها
4-مقدمه
4-1 يافته هاي توصيفي پژوهش
4-2 آمار استنباطی
بررسي فرضيه هاي تحقيق
فرضيه اصلي
فصـل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه
5-2- بحث و نتيجه گيري
5-3- يافته هاي تحقيق
5-4- محدودیت ها
فهرست منابع و ماخذ
پیوست
فهرست جداول
ما شاهد هستیم که در سال های اخیر نهاد خانواده، آموزش وتحصیلات کاملاً دستخوش تحول شده است. رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی گسترش پیدا کرده اند، روزانه میلیون ها کلمه توسط غول های خبر پراکنی جهان مخابره شده و انسان درجستجوی آرامش در ابتدای هزاره سوم را دستخوش تغییرات اساسی نموده است. پایگاههای اجتماعی دستخوش تغییر شده اند و فرد گرایی به عنوان یک عامل مقدس و قابل احترام جای ارزش های سنتی را گرفته است.
پژوهش حاضر در پنج فصل تنظیم گردیده است . فصل اول به مباحث کلی مربوط به شکاف نسل ها پرداخته است که در آن تلاش شده تا جایگاه ، اهمیت و شکاف نسل ها روشن شود و در فصل دوم به تعریف شکاف نسل ها و ادبیات تحقیق پرداخته شده و در فصل سوم به روش شناختی پرداخته شده است و در فصل چهارم مربوط به داده های آماری می باشد و در فصل پنجم به نتیجه گیری و ارائه راه حل هایی در جهت کم کردن فاصله ها و شکاف نسلی ارائه داده شده است. امید است پژوهش حاضر به دانشجویان وکسانی که به این مبحث علاقه مند هستند کمک کند تا درک و فهم بهتری از دامنه و مسائل و مباحث شکاف نسل ها بدست آورند.
فهرست مطالب:
چکیده
فصـل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
1-2- بیان مسأله
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- اهداف کلی
1-4-2- اهداف جزیی
1-5- سؤالات تحقیق
1-5-1- سؤالات کلی
1-5-2- سؤالات جزیی
1-6- فرضیات تحقیق
1-6-1-فرضیات اصلی
1-7-تعریف مفاهیم
1-8- شاخص سازي
فصـل دوم: ادبیات تحقیق
2-1-1- تاریخچه و پیشینه شکاف نسلی
2-1-2- شکاف نسل ها در ایران و تأثیر آن بر خانواده
2-1-3- نقش رسانه ها در انتقال ارزش ها
2-1-4- فرآیند اجتماعی کردن و کارکرد رسانه ها در انتقال ارزشها
2-1-5-انواع اجتماعي شدن از منظر جامعه شناسان
2-1-6- رسانه ها تغییر ارزش سنتی و شکاف نسلي
2-2- نسل و شکاف نسلی
2-2- مطالعات نظری
2-2-1- نظريه پردازان در سطح جهان
2-2-2-نظريه پردازان ايراني
2-3- پیشینۀ تجربی تحقیق
2-3-1- شکاف بین نسلی در خانواده
2-3-2- بررسی ویژگی های دو نسل در چارچوب نظام ارزشی
2-3-3- شکاف نسلی یا گسست فرهنگی
2-3-4- شکاف بین نسل ها
2-3-5- فاصله نسلی با تأکید بر وضعیت های دینداری و ارزش های اجتماعی
2-4- پيشينه هاي خارجي
2-4-1- مارتين سگالن.
2-4-2- اسميت رجز وبرادي
2-4-3-تام اسميت
فصـل سوم: روش شناسی
3-1- روش پژوهش
3-2- ابزار و تکنیک گردآوری اطلاعات
3-4-2- روش نمونه گیری
3-5- اعتبار
3-6- پایایی
فصـل چهارم:یافته ها
4-مقدمه
4-1 يافته هاي توصيفي پژوهش
4-2 آمار استنباطی
بررسي فرضيه هاي تحقيق
فرضيه اصلي
فصـل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه
5-2- بحث و نتيجه گيري
5-3- يافته هاي تحقيق
5-4- محدودیت ها
فهرست منابع و ماخذ
پیوست
فهرست جداول